Geen auto’s = geen tunnel voor het Werninkterrein. Waarom niet?

Onderstaande brief heeft Jeroen Schrama gisteren naar de gemeenteraad gestuurd (commissie Stedelijke Ontwikkeling) in de hoop dat zij afziet van de in zijn ogen peperdure autotunnel bij het Werninkterrein.

Geachte leden van de commissie Stedelijke Ontwikkeling,
Afgelopen week las ik in de krant dat er geld vanuit het Rijk beschikbaar is gekomen om een tunnel aan te leggen voor het Werninkterrein. Wat een gemiste kans!
Er zijn zes belangrijke redenen om het Werninkterrein autovrij te maken en houden, waardoor die tunnel niet nodig is.

1. Duurzaamheid.
De auto -ja, ook de elektrische auto- heeft een hoge impact op onze ecologische voetafdruk. Hoe moeilijk het is om de binnenstad autoluw te maken, hoe makkelijk kan het zijn op het Werninkterrein. Gewoon nooit aan beginnen.
2. Betaalbaarheid woningen.Een parkeerplek kost geld, zeker als het sprake is van een ingebouwde parkeergarage. Een woning zonder parkeerplek, maakt de woning een stuk goedkoper en daarmee betaalbaar(der). Bijvoorbeeld voor starters.
3. Besparing kosten.
Ondanks de bijdrage vanuit het Rijk, zullen de projectontwikkelaar en/of gemeente vermoedelijk ook fors moeten bijdragen aan de tunnel. Dit zet de betaalbaarheid van de woningen onder druk en/of de gemeentelijke begroting.

4. Overlast.De tunnel zorgt voor veel overlast in de aangrenzende wijk. Geen tunnel = geen overlast. In ieder geval niet van langskomend verkeer.

5. Doelgroepenbeleid.
Steeds meer mensen, en vooral starters hebben en hoeven geen auto. Nu worden er woningen gebouwd voor rijke en arme mensen, voor mensen die een tuin willen of een appartement prima vinden, voor oudere mensen, dus waarom niet ook voor bewust autoloze mensen?
6. Inspirerend voorbeeld.Een autovrije wijk met daardoor betaalbare woningen. Het zou toch mooi zijn als dat de nieuwe trend in Nederland wordt!

Dus als minimaal een van deze thema’s u aanspreekt, voorkom dan deze peperdure tunnel en grijp de kansen die zich dan voordoen!
Met groene groet,Jeroen Schrama

Bijgaande schets is afkomstig uit het Ontwikkelingsperspectief Leiden Zuid. Naast een station de Mors is ook een weg van het Werninkterrein naar de Mors voorzien.